Jaki wpływ mają hashtagi na widoczność postów?


Hashtagi na Instagramie są jednym z najważniejszych elementów wpływających na widoczność postów. Dzięki hashtagom Twoje posty widoczne są szerszemu gronu odbiorców, dlatego niezmiernie istotne jest ich prawidłowe dobieranie. Hashtagi zwiększyły ponadto swoje znaczenie wraz z wprowadzeniem przez Instagram możliwości ich obserwowania przez użytkowników.

Od sposobu dobrania hashtagów zależy jak szybko Twoje konto będzie zdobywało polubienia oraz komentarze i tym samym wyższy engagement. Pozwól, że wskażemy Ci kilka zasad, którymi powinieneś/aś kierować się dobierając hashtagi do swoich postów – zapraszamy do dalszej części artykułu.

Ile hashtagów używać w poście?

Instagram pozwala na dodanie maksymalnie 30 hashtagów do każdego posta, wartość tą oczywiście można rozszerzyć publikując w krótkim odstępie czasu dodatkowy komentarz pod swoim postem z nowym zestawem hashtagów. Nie zawsze jednak warto stawiać na ilość… Sugerujemy postawić na jakość i starannie dobrać 15-18 hashtagów pasujących do zdjęcia.

Jak długo hashtagi „pracują” na moje posty?

Hashtagi na Instagramie posiadają krótki cykl życia, który trwa od kilku sekund do max kilkunastu godzin. Długość takiego cyklu zależy przede wszystkim od popularności hashtagu oraz szybkości z jaką Twoje konto i publikowane na nim posty zdobywają polubienia i komentarze. W przypadku popularnych hashtagów istotne znaczenie ma wielkość Twojego konta i engagement, który to konto posiada.

Cykl życia zdjęcia pod popularnym hashtagiem możesz wydłużyć trafiając do sekcji „NAJPOPULARNIEJSZE POSTY” w której wyświetlanych jest od 3 do 9 zdjęć cechujących się najlepszym engagementem. Poniżej prezentujemy przykład sekcji dla hashtaga #polishwoman:


Najlepsze/Najpopularniejsze posty na Instagramie

Jeżeli Twoje zdjęcie trafi do sekcji z najlepszymi postami, Instagram będzie je wyświetlał na samej górze listy do póki do póty nie pojawią się zdjęciea z lepszym engagementem. Zdjęcia z niskim współczynnikiem zaangażowania trafiają do sekcji „NAJNOWSZE”, która to znajduje się pod sekcją „NAJPOPULARNIEJSZE POSTY”, gdzie czas w jakim są widoczne dla użytkowników uzależniony jest od popularności hashtaga.

Dlaczego unikać popularnych hastagów?

Jeżeli posiadasz niewielkie konto i zdobywasz polubienia pod nowym postem bardzo wolno, staraj się unikać popularnych hashtagów. Twoje zdjęcie w takim przypadku w zaledwie kilka sekund lub max kilka minut zostanie zapchane po za obszar widoczności przez nowsze zdjęcia, które zostaną opublikowane pod hashtagiem. Niewielu użytkowników bowiem zadaje sobie trud doczytywania starszych zdjęć i przeglądania opublikowanych starszych postów pod hashtagiem.

Dlaczego unikać zbanowanych hastagów?

Hashtagi, które zostały zbanowane nie wyświetlają zdjęć w sekcji „NAJNOWSZE”. Instagram w przypadku zbanowanych hastagów prezentuje tylko sekcję „NAJPOPULARNIEJSZE POSTY” przez co zdjęcia z niskim engagementem nie są pod takim hashtagiem w ogóle widoczne. Używanie zbanowanych hastagów dodatkowo obniża engagement.

Dlaczego hashtagi powinny pasować do zdjęcia?

Hashtagi w każdym przypadku powinny być dopasowane do zdjęcia, tak aby możliwie najlepiej odzwierciedlały to co przedstawiasz na fotografii. Unikaj dobierania hashtagów, które nie pasują do publikowanego posta gdyż w ten sposób Twoje zdjęcie nie będzie pasowało do otoczenia w którym się znajdzie i będzie pomijane przez użytkowników eksplorujących hashtag.

Wyobraź sobie sytuację w której szukasz na Instagramie eksplorując hashtag #omlet inspiracji na omlet z jajka, a znajdujesz tam zdjęcie z wakacji osób które opalają się na plaży… Zwrócił/a byś na takie zdjęcie swoją uwagę poszukując inspiracji na omlet z jaka? Raczej nie…

Używać angielskich czy polskich hashtagów?

Niestety na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, dlatego zalecamy stosowanie i polskich i angielskich hashtagów. Jeżeli zależy Ci na dotarciu do polskich odbiorców, to staraj się dobierać polskie hashtagi lub anglojęzyczne z słowem „polish”, „poland” oraz nazwami miast np.: „warsaw”, „cracow”, itp. Stosując angielskie hashtagi, swój przekaz kierujesz do użytkownika który może znajdować się w dowolnym miejscu na ziemi.

Warto używać hashtagów #f4f, #l4l, #followme, #likeme, #like4like, #follow4follow, itp.?

Nie warto. Hashtagi cechują się spamową formą i oprócz krótkotrwałych korzyści w postaci kilku zdobytych follow lub like czy też komentarzy nie zyskasz tą metodą zaangażowanych odbiorców.

Publikować hashtagi wraz z opisem czy może w 1 komentarzu?

Rekomendujemy publikowanie hashtagów wraz z opisem, a więc w tym samym czasie co publikacja zdjęcia. Jeżeli zdecydujesz się na osadzenie hashtagów w dodatkowym komentarzu, to pamiętaj, że należy to zrobić kilka sekund po publikacji zdjęcia. Zwlekanie publikacji hashtagów może ograniczyć ich widoczność, gdyż Instagram zdjęcia pod hashtagami wyświetla według daty publikacji zdjęcia, a nie dodania hashtaga do zdjęcia.

Czy usuwać hashtagi z posta po upływie kilku/kilkunastu dni?

Rekomenduje pozostawienie hashtagów i ich nie usuwanie ze starszych postów. Jeżeli zdecydujesz się na usunięcie hashtaga, to pamiętaj że Twoje zdjęcie przestanie być wyświetlane pod hashtagiem, który usunąłeś/aś.

Gdzie szukać hashtagów?

Najlepszym źródłem inspiracji pomocnym przy doborze hashtagów jest wyszukiwarka hashtagów dostępna na Instagramie, która pokazuje liczbę zdjęć jakie dostępne są pod hashtagiem. Polecamy jednak korzystanie z wersji dekstopowej narzędzia WEBSTA.ME, która pozwala wyszukiwać hashtagi w obrębie Instagrama!